Kunskapsförbundet har en central roll för elevernas framtidslust - vi guidar dem till att nå sina mål och bli redo för morgondagen, som medmänniskor, medarbetare och medborgare. Tillsammans skapar vi möjligheter  och utrymme att utvecklas i våra professionella roller med strävan om att alltid leverera hög kvalité. Vi värdesätter engagemang, ansvar och kreativitet, och vi tror att du gör detsamma.

Om verksamheten

Kunskapsförbundet Väst söker dig som vill delta i den spännande utmaningen att fortsätta utveckla våra skolbibliotek! För rätt person erbjuder vi ett varierande, utvecklande och viktigt arbete. Du blir helt enkelt en nyckelperson i arbetet med att skapa bättre förutsättningar för elevers lärande. I vår organisation finns fyra skolbibliotek, ett på varje skola, som arbetar med gymnasiet samt vuxenutbildningen. Dessa fyra bibliotek samarbetar och lär av och med varandra. Biblioteken inom Kunskapsförbundet arbetar enligt en gemensam biblioteksplan vars mål är att arbeta för elevernas måluppfyllelse. Skolbiblioteket har två huvuduppdrag; att arbeta lässtimulerande samt att främja elevernas informationskunskap och medie- och informationskunnighet.

Skolbibliotekarier

Biblioteket strävar efter att vara det pedagogiska navet i skolan som medverkar till att våra elever att når sina mål, nu söker vi en ny medarbetare. Du kommer att jobba på ett av våra skolbibliotek i Vänersborg, Birger Sjöbergsgymnasiet.

Du kommer även att jobba tillsammans med de andra bibliotekarierna och bidra till skolbibliotekens verksamhet och utveckling. Att vara skolbibliotekarie är ett omväxlande yrke och arbetsuppgifterna består av sedvanliga bibliotekssysslor, undervisning och lektionspass i klassrummet. Skolbiblioteket är en pedagogisk resurs som är integrerat i många olika ämnen och projekt.

Du utgår alltid från eleven i centrum och tillsammans skapar vi en attraktiv skola som ger eleverna goda förutsättningar för det framtida arbetslivet och en god grund för det livslånga lärandet. Vi söker dig som är bra på det personliga mötet med människor och anpassar din nivå efter de elever du möter i vardagen då vi förutom högskoleförberedande program och yrkesprogram även har språkintroduktion och gymnasiesärskola och alla sorters vuxenutbildning på olika nivåer. Därför ser vi gärna att du som bibliotekarie är nyfiken på arbetslagens arbete och driven i att söka samarbeten mellan biblioteket och skolans pedagoger.

• Högskoleexamen i biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande bibliotekarieutbildning.

För att lyckas i tjänsten tror vi att du

• Är positiv och har mycket energi.
  • Har ett starkt driv, engagemang och ansvarstagande.
  • Är bra på att skapa goda relationer och samarbetsklimat med personal samt elever.
  • Trivs med att tala inför grupp.
  • Har arbetat på bibliotek tidigare, gärna med gymnasie- eller vuxenutbildning.

• För denna tjänsten lägger vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
  • Semestertjänst.
  • Tjänsten är ett vikariat.
Anställningsform Särskild visstidsanställning
Anställningen avslutas 2024-06-13