Förbundskontoret

Om Kunskapsförbundet

Kunskapsförbundet är en drömfabrik där människor genom utbildning får chans att nå sina drömmar. Med framtidslust och kompetens hjälper vi våra elever att bli redo för morgondagen - som medmänniskor, som medarbetare och som världsmedborgare. Ett viktigt uppdrag som vi utför med stolthet, engagemang och glädje.

Hos oss är du en viktig pusselbit i ett större sammanhang – ett sammanhang med många roliga möten och bra arbetskamrater. Vi utvecklar skolan och jobbar mycket med kollegialt lärande för att du ska ha möjlighet att både inspirera och låta dig inspireras tillsammans med dina kollegor. Hos oss är du delaktig i utvecklingen på flera plan – både organisationens, ditt eget och elevernas.

Alla Kunskapsförbundets elever ska nå målen för sin utbildning och utöver det bli så mycket de kan. Det är vårt övergripande mål och vad hög utbildningskvalitet handlar om för oss. För att lyckas behöver Kunskapsförbundet hela tiden utvecklas och förbättras. Vi ser därför skolutveckling som en ständigt pågående process, som ska leda till ett förbättrat lärande för alla i förbundet, inte bara eleverna. Vi har ett stort fokus på att öka kvaliteten i utbildningarna och kvalitetscontrollern är en central person i arbetet med att skapa bättre förutsättningar för elevers lärande och utveckling.

Förbundskontoret stöder skolorna på olika sätt. Utvecklingsavdelningen svarar för uppföljning och redovisning av skolornas resultat i relation till de nationella målen, genomför analyser och tar fram underlag för beslut om aktioner inom ramen för förbundets systematiska kvalitetsarbete. Med hjälp av löpande statistikuppföljningar och särskilda studier beskrivs och analyseras verksamheternas förutsättningar, organisation, resurser och resultat. Målet är att synliggöra och bidra till verksamheternas utveckling

Arbetsuppgifter

Kunskapsförbundets kvalitetscontroller arbetar med utformning, insamling, sammanställning, viss analys och presentation av kvalitetsundersökningar inom förbundet, samt annan statistik av relevans för utbildningskvaliteten. Du kommer att arbeta med olika kvantitativa och kvalitativa mått på lärande, trygghet, nöjdhet och värdeskapande men också med annan statistik som är viktig för resursfördelningen i förbundet.

Arbetet innebär att:

• samla in, sammanställa, granska, analysera samt skriftligt och muntligt förmedla statistik
  • medverka i olika uppföljnings- och utvärderingsarbeten på enhets- och huvudmannanivå
  • tillsammans med andra utveckla statistikarbetet till innehåll och metod
  • vara navet i det statistiska arbetet i förbundets löpande kvalitetsarbete
  • svara på interna och externa förfrågningar

• Relevant högskoleexamen där minst 30 hp statistik ingår.
  • Mycket goda kunskaper i excel.
  • Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.

• Erfarenhet av arbete inom skolsektorn, gärna som lärare eller skolledare.
  • Erfarenhet av handläggning och uppföljning av offentlig skolverksamhet.
  • Erfarenhet av produktion och redovisning av officiell statistik och publikationer.

Då arbetet bedrivs självständigt och delvis i processform med interna och externa kontakter lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper som initiativförmåga, eget driv och motivation, god planeringsförmåga, god samarbetsförmåga och ett serviceinriktat förhållningssätt.

• Intervjuer sker fortlöpande under ansökningsperioden.
  • Provanställning om 6 månader tillämpas.
Löneform Fast lön
Referensnummer 2021/75